Annonce
Trafik

Metro: Gennemgang til S-tog på Østerport klar til nytår

Den midlertidige nedgang til metrostationen Østerport. Foto: Thomas Frederiksen
Mere end et år efter metrostationen blev åbnet, kan man fortsat ikke gå direkte til og fra S-toget på Østerport. I alt har der været arbejdet på eller omkring stationen i cirka 15 år siden årtusindeskiftet.
Annonce

Den københavnske Cityring blev åbnet med stor folkefest og kongelig deltagelse 29. september 2019.

Mere end et år efter kan man fortsat ikke gå direkte mellem metroen og S-toget på Østerport Station, ydermere er der også gang i et anseeligt vejarbejde på pladsen udenfor.

- Ved arbejdet nær den fredede stationsbygning på Østerport er vi desværre stødt på en række forhold i det snævre og vanskelige arbejdsområde. Byggeriet har desuden været påvirket af nærheden til et ombygningsprojekt og den daglige drift på S-banen. Hertil kommer besværede arbejdsgange og forsinkelser som følge af corona-pandemien, lyder det i en skriftlig kommentar omkring forsinkelsen til Østerbro.

Annonce

Også arbejde i 2021

Metroselskabet regner med, at den direkte forbindelse mellem metro og s-tog for passagererne er klar omkring nytår.

- Vi forventer, at den permanente forbindelsestunnel- og trappe mellem metrostationen og indgangen til den gamle stationsbygning vil kunne tages i brug ved årsskiftet 2020/2021, udtales det, samtidig med at der derefter fortsat vil være noget belægning og beplantning på Oslo og en genåbning af Østbanegade, som venter i løbet af første halvår i 2021.


Et eller andet sted skulle man tro, at den plads var hjemsøgt af onde ånder. Mens resten af metrostationerne er færdige, er det ikke tilfældet her.

Bo Sandberg (S), medlem af Østerbro Lokaludvalg


Også Hovedbanegården manglede en passage mellem metroen og de øvrige tog ved indvielsen i efteråret 2019, men det er forlængst åbnet.

Forsinkelsen har også ført en masse vejarbejde med sig foran stationen, og dermed passer det fint til reglen - og ikke undtagelsen - omkring Østerport - og området foran: Oslo Plads.

Så er der igen vejarbejde omkring Oslo Plads. Det har været mere reglen end undtagelsen gennem de seneste 20-25 år. Foto: Thomas Frederiksen

De sidste otte år har der været arbejde både omkring metroen, men inden da har pladsen også været præget af vejarbejdet, i årene 2002-2007 var der arbejde, hvor tre-fire forskellige offentlige aktører skulle ændre området, hvor det trak ud flere gange.

Dermed har der været vejarbejde omkring stationen i sammenlagt omkring 15 år siden årtusindeskiftet.

Annonce

Onde trafikånder

Det langtrukne arbejde dengang, så daværende folketingskandidat og nuværende medlem af Østerbro Lokaludvalg, Bo Sandberg (S), som et eksempel på, hvordan trafikløsninger i hovedstaden sander til og ikke prioriteres. Omkring situationen ved Østerport Station i dag, udtaler han:

- Et eller andet sted skulle man tro, at den plads var hjemsøgt af onde ånder. Mens resten af metrostationerne er færdige, er det ikke tilfældet her. Oslo Plads er koblet af endnu engang, konstaterer han.

Bo Sandberg, som er østerbroer gennem hele livet, fortæller, at der også var arbejde på pladsen i 1990'erne, og han vurderer, at der har været vejarbejdet i omkring 20 af de seneste 25 år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Mettes podcast: Lyd med lykkefix

Debat

Affaldet hober sig fortsat op på Frederiksberg

Annonce