Annonce
Trafik

Omstridt lokalplan i Nordhavn: Der bliver kun to vejspor

På denne del af Sundkrogsgade skal der fortsat kun være to spor, har et politisk flertal besluttet. Foto: Thomas Frederiksen
Flertal skiftede i sidste øjeblik, da lokalplanen Svanemølleholm blev vedtaget i Københavns Borgerrepræsentation. Og politikerne vedtog med snævert flertal, at der ikke skal være et firesporet vej ved det nye byggeområde.
Annonce

Der skal opføres 110.000 kvadratmeter primært erhvervsbyggeri på Svanemølleholm i Nordhavn.

Sagen har været diskuteret længe, ikke mindst i foråret da det kom frem, at der skulle ledes spildevand ud som forberedelse til byggeriet. Det blev stoppet i 11. time, da politikerne opdagede sagen efter medieomtale.

En anden stridssag omkring byggeriet har været om den af Sundkrogsgade, som løber i området, skal være to- eller firesporet. Politikerne vedtog i borgerrepræsentationen torsdag at stemme ja til en tosporet vej med et snævert flertal.

Annonce

Belaste krydset

For mange østerbroere kan det måske virke ligegyldigt, men Østerbro Lokaludvalg har kæmpet for at bevare strækningen tosporet, da de mener, at en firesporet vej vil være til gene for østerbroerne trafikalt.

- Det ville belaste krydset ved Kalkbrænderihavnsgade og Vordingborggade alt for meget, mener lokaludvalgets formand Allan Marouf og peger på, at det i forvejen er et trafikalt belastet kryds, hvor kommunen endnu ikke er kommet med en lovet fremtidig løsning på krydsets situation. Da kommunen for syv år siden lukkede Århusgade for biler, betød det en massiv forøgelse af trafik i Vordingborggade.

- Med fire spor ville vejen blive for attraktiv i forhold til Nordhavnstunellen, siger Allan Marouf med henvisning til den fortsættelse af Nordhavnsvej, som kommer til at ende i Nordhavn efter planen fra 2027.


Ved en fire-spors løsning, nord for Levantkaj Vest, vil der blive et væsentligt kapacitetsmæssigt overskud på strækningen - og det er jo miljømæssigt helt unødvendigt

Finn Rudaizky, Dansk Folkeparti


Normalt er man sikker på, hvordan en sag falder ud i borgerrepræsentationen, da sagerne forinden har været behandlet i de politiske udvalg. Og når det gjaldt selve lokalplanen om Svanemølleholm, var der da heller ingen tvivl, det var der til gengæld omkring Sundkrogsgades bredde.

Annonce

Frem og tilbage

Dansk Folkeparti indledte i sin tid sammen med venstrefløjen og de radikale med at være tilhænger af en tosporet løsning, siden skiftede de holdning og gik ind for fire spor med henvisning til at ville undgå trafikpropper i Nordhavn, og dermed havde de flertal for den løsning sammen med de borgerlige partier og Socialdemokratiet.

Men i torsdags skiftede de holdning tilbage til det oprindelige, og dermed bliver der kun to vejspor på Sundkrogsgade på den strækning.

-  Vi er helt trygge ved trafikberegninger som konkluderer, at en to-sporet vej på denne strækning er kapacitetsmæssig tilstrækkelig. Ved en fire-spors løsning, nord for Levantkaj Vest, vil der blive et væsentligt kapacitetsmæssigt overskud på strækningen - og det er jo miljømæssigt helt unødvendigt, skriver Dansk Folkepartis Finn Rudaizky i en mail til Østerbro Avis. Han tilføjer, at en fire-sporet løsning ville gøre det mere attraktivt at tage bilen i stedet for metro.

- Jeg er på borgernes vegne glad for, at et snævert flertal har bakket op om to spor i stedet for fire, lyder det fra Allan Marouf.

Dele af Sundkrogsgade inden Svanemølleholm bliver dog fire-sporet, da det er vedtaget tidligere.

Annonce
Annonce
112

Peter Madsen erkender at have fået hjælp til flugt

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Øget fokus på entreprenørsvigt

Mad og drikke

Ny restaurant: Laver takeaway snask med øko-råvarer og fokus på dyrevelfærd

Kunst

Særudstilling står i genbrugets tegn

Annonce