Annonce
Trafik

På mandag besluttes det om 25 parkeringspladser forsvinder på Godthåbsvej

25 parkeringspladser forsvinder måske på Godthåbsvej. Foto. Chili Djurhuus
Den 16. november skal Teknik- og Miljøudvalget stemme om et projektforslag, der betyder, at 25 parkeringspladser nedlægges på Godthåbsvej for at gøre plads til en 270 meter lang busbane.
Annonce

Hvis du bor i området omkring Rønnebærvej, Godthåbsvej og Sallingvej, skal du til at finde alternative parkeringsmuligheder. I hvert fald hvis et projektforslag fra teknik- og Miljøforvaltningen vedtages på et Teknik- opg Miljøudvalgsmøde på mandag 16. november.

Helt konkret ligger forslaget til hensigt at gøre det lettere for linje 2A til komme frem - på bekostning af 25 parkeringspladser.

Hvis forslaget godkendes, etableres en 270 meter lang busbane, der gør at linje 2A sparer cirka 30 til 90 sekunder i morgen- og eftermiddagsmyldretiden. Og det er ikke alle der er glade for det kommende tiltag.

Annonce

Mister kunder

Indehaver af blomsterbutikken, Engletrompeten, Ali Karakaya var lettere overrasket, da VanløseLIV fortalte ham, at Teknik- og Miljøforvaltningen på mandag nok beslutter at Godthåbsvej bliver 25 parkeringspladser fattigere.

- Jeg mister masser af kunder. Det er ofte, at folk lige parkerer på Godthåbsvej, køber en blomst og kører videre fortæller Ali.

Hvordan har du det lige nu?

- Jeg er det hele; Vred, frustreret, overrasket og bekymret, sukker Ali.

Google Maps

Teknik- og Miljøforvaltningen var i efteråret 2019 ude at vurdere parkeringsbelægningen på strækningen. Her kom det frem til, at parkeringensbelægningen klokken 12 var 88 procent. Klokken 17 var den 94 procent, og klokken 22 var den 52 procent.

Omregnet til parkeringspladser svarer det til henholdsvis 44, 47 og 26 parkeringspladser, hvis man kalkulerer med, at der er i alt er 50 parkeringspladser på strækningen (25 pladser på hver side, red).

Efter de 25 parkeringspladser er trukket fra Teknik- og Miljøforvaltningens parkeringsbelægning og den er omregnet fra procent til biler, skal 44 biler dele 25 parkeringspladser klokken 12. Klokken 17 skal 47 biler deles om 25 parkeringspladser, og klokken 22 skal 26 biler dele 25 parkeringspladser.

Annonce

Parkeringen rykker ind på parkeringspladserne

Udover Engletrompeten berøres også Rema1000 og Brugsen af nedlæggelsen af parkeringspladserne. VanløseLIV har kontaktet begge og informationsdirektør hos Coop, Jens Juul Nielsen svarer på Brugsens vegne.

- Brugsen har ingen problemer med at med at der fjernes parkeringspladser på Godthåbsvej, da vi har parkeringspladser bagved, som vores kunder kan bruge. Derudover tænker jeg, at det vil give bedre bedre udsigtsforhold, på en allerede udfordret strækning.

Parkeringspladserne bagved Brugsen og Rema1000 har én times parkering. VanløseLIV har derfor kontaktet Europark der forvalter parkeringen og spurgt dem, om det er muligt at abonnere på parkering bag Brugsen og Rema1000. Svaret er nej.

Annonce

Beboer: Projektbeskrivelsen er ikke baseret på fakta

- Hvis der nu havde været nogen i Teknik- og Miljøforvaltningen, der havde stillet spørgsmålet: - 'Er der nogen, der har lavet noget på strækningen, og er det stadig et problem?'

Så ville svaret have være; 'Ja der er lavet noget, og problemerne er så godt som forsvundet.'

Projektbeskrivelsenn er lavet på et helt forkert grundlag, og det er simpelthen helt horribelt.

Ordene kommer fra Peter Lindemann, der, som repræsentant for Grøndal Lokalråd, var med til at sikre at forbedringer af Godthåbsvej, efter en rapport fra 2016 konkluderede, at der var udfordringer på vejen.


Os der har kørt ud af kvarteret de sidste 36 år, vi kender, i den grad, til de problemer der har været. Og de problemer er her ikke mere. Hellere ikke før corona. Og det er under al kritik at forvaltningen simulerer nogle problemer der ikke er der mere. Simulering der er baseret på 201

Peter Lindemann


Peter er også i chok, fordi han troede at sagen var lukket ned. Han fortæller, at han havde en aftale med Teknik- og Miljøforvaltningen om, at den ville kontakte ham i tilfælde af, at sagen ville blive genoptaget.

Annonce

Problemet er væk

- Hvis du graver lidt i det her, så finder du hurtigt ud af, at det her projektforslag (om at lave en 270 meter klang busbane) er baseret på 2016 data. Jeg erkender, at der har været et problem, men forvaltningen har, fordi der netop var udfordringer på strækningen, sikret at der er fjernet et helle og at venstresvingsbanen er rettet, og derfor er der ikke længere behov for forhindringer, udtaler Peter Lindeman og sukker.

- Os der har kørt ud af kvarteret de sidste 36 år, vi kender, i den grad, til de problemer der har været. Og de problemer er her ikke mere. Hellere ikke før corona. Og det er under al kritik, at forvaltningen simulerer nogle problemer der ikke eksisterer længere, udtaler Peter Lindemann.

Peter Lindemann søgte i 2019 aktindsigt i rapporten fra 2017, og han siger, med meget store ord, at de tal som forvaltningen i dag bruger til at konkludere, at strækningen stadig skal forbedres, er tal fra 2017 rapporten.

- Efter 2017 rapporten har forvaltningen fjernet et helle og lavet en udvidet venstresvingsbane, hvilket betyder, at trafikafviklingen foregår meget mere gnidningsfrit om morgenen, slår Peter Lindemann fast.

Hvad ser du som løsning?

- Grøndalsprojektet skal simpelthen ud af det her projekt, da det ikke giver mening, at Godthåbsvej er med, af den simple grund, at der ikke er nogle problemer.

Hvorfra ved du, at udfordringerne er forsvundet?

- Os der har kørt ud af kvarteret de sidste 36 år, vi kender, i den grad, til de problemer der har været. Og de problemer er her ikke mere. Hellere ikke før corona. Og det er under al kritik at forvaltningen simulerer nogle problemer der ikke er der mere.

VanløseLIV har forsøgt at kontakte Teknik- og Miljøforvaltningen samt medlemmerne af Teknik- og Miljøudvalget for at få en kommentar. Men de har ikke svaret tilbage inden deadline.

VanløseLIV følger sagen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce